תחרות נתיב האור 2024

" חשמל באוויר – בטיחות בחירום"

תחרות ארצית ליצירת סרטוני הסברה – תשפ"ד

מוזמנים להצביע פעם אחת מכל מחשב ומכשיר טלפון חכם, ניתן להצביע בעבור מספר עבודות נבחרות

להצבעה יש להקיש על התמונה שתפתח לגודל מלא,  לצפות בסרטון באמצעות הקישור מתחת לתמונה (Description), ולאחר מכן להקיש על המקש האדום – "הצבע לסרטון זה" 

בהצלחה!
ההצבעה תחל ב 5.4.24 ועד ה 17.4.24

תחרות ארצית ליצירת סרטוני הסברה – תשפ"ד

 

תוכנית "נתיב האור" מכריזה על תחרות ארצית שנתית  ליצירת סרטוני הסברה בנושא:

זהירות ובטיחות בחשמל בדגש על שעת חירום

סרטונים המעודדים התנהגות זהירה ובטוחה בסביבת חשמל ושמירה על כללי בטיחות חשובים.

 

תוכנית "נתיב האור" המחנכת להתנהגות נבונה בסביבת חשמל, שמחה להזמין את תלמידי 1,600 בתי הספר היסודיים המשתתפים בה השנה, להגיש את יצירותיהם בהתאם למחוון המובא כאן. התוכנית  המבוצעת, כידוע, ביוזמת חברת החשמל ובשיתוף פעולה מלא עם משרד החינוך ומרכז השלטון המקומי, פותחה ע"י מכון יעדים, שגם פיתח ומוביל את התחרות הארצית. התוכנית מונחלת בשטח ע"י צוותי מכון יעדים וחברת אדיוסיסטמס.

השנה התחרות לוקחת בחשבון את התקופה בה אנו נמצאים ואת חשיבות הרלוונטיות לנושא ההתנהלות בסביבת חשמל בשעת חירום.

לאור העובדה שמספר לא מבוטל של בתי ספר אינם מתפקדים ב'מקומם הטבעי' ותלמידיהם מפוזרים ברחבי הארץ במקומות אליהם פונו המשפחות, חלקם לומדים בבתי ספר ברשויות אליהן פונו, וחלקם בבתי ספר חלופיים שהוקמו עבורם, היה צורך למצוא דרך להגיע גם אל תלמידים אלה המנותקים מבתי ספרם המקוריים ולאפשר להם להשתתף בתחרות. משום כך שונתה השנה השיטה והתחרות מוצעת להשתתפות התלמידים בצוותי עבודה, כאשר כל צוות המונה מ-3 עד מקסימום 8 תלמידים, יכול להגיש סרטון לתחרות באופן עצמאי. אין צורך לקיים בחירה בית ספרית לסרטון מצטיין. כל צוות תלמידים רשאי להגיש סרטון אחד בלבד. כל תלמיד, חבר צוות יכול לקחת חלק בצוות אחד בלבד.

 

התחרות כתמיד, מיועדת לכל תלמידי השכבה המשתתפת בתוכנית נתיב האור, בבתי-הספר בלבד, כלומר תלמידי כיתות ד', או ה' או ו'.
מטרת העל של התחרות היא לגרום למקסימום תלמידים לעסוק בנושא הבטיחות בסביבת חשמל עם דגש על שעת חירום, מתוך למידה וידע של הסכנות הטמונות בהתנהגות לא זהירה בסביבת חשמל, ולנסות להציג את התכנים באופן חדשני, הסברתי, קצבי וידידותי לצופים. כמו כן, חשוב להגיש עבודה שבוצעה על-ידי צוות. עבודה של מספר תלמידים יחד תסייע לחוסן החברתי וחשובה ביותר בעת הזו. לכן חובת עבודת צוות לקבלה של התוצר לתחרות.
כבכל שנה, התחרות מהווה שיא בתהליך הלימודי. חברת החשמל תשלב את הסרטונים שיזכו בתחרות, בפעילויות עתידיות שיפותחו לטובת התוכנית, והתלמידים יוכלו להשתמש בהם להפצת המסרים של שמירה על כללי בטיחות בסביבת חשמל, לחברים, למשפחה ולקהילה. אפשר כמובן לחשוב יצירתית ולדבר על החשמל תרומתו וסכנותיו בהיבט של המלחמה.

 

שלב הגמר של התחרות יתקיים באתר האינטרנט של התוכנית, והזוכים יוכרזו בהמשך.

 

למה סרטון?

הסרטון הוא יצירה אורקולית מצולמת ומוקלטת. הוא יכול להיות יצירה מצולמת או מצויירת - מונפשת (אנימציה) הכוללת עלילה או תיעוד דוקומנטרי. הסרטון יכול לכלול צילום ילדים ואנשים בפעילות ובתנועה, אוסף של תמונות, מלל בדיבור או שירה, מלל בכותרות כתובות, חפצים בתוספת קול, דיבור, מוסיקה אפקטים ועוד. בעזרת סרטונים ניתן לאפשר לתלמידים להעשיר את דרך העברת המסרים בדרכים מעוררות מוטיבציה לשינוי התנהגותי. הצגת מסרים בסרטון מאפשרת להמחיש אותם באמצעים חזותיים, פעילים ודינמיים. באופן זה קל יותר להעביר מידע, ורעיונות מורכבים, שכן ההצגה הוויזואלית מקלה מאד על ההבנה, ועל הסבר של תהליכים דינאמיים.

 

"נתיב האור" היא תוכנית המעודדת את המשתתפים הצעירים להעביר את מסר הבטיחות בחשמל הלאה, בדרכים מגוונות וביניהם בשילוב בין חוש הראייה והשמיעה יחד.

בימוי הסרטון והפקתו עושים שימוש במדיה מוכרת ואהובה על-ידי הילדים באמצעות הטלפונים הסלולריים שלהם. הם יכולים להביא לידי ביטוי את היכולות התכניות והטכניות שלהם באמצעים עכשוויים. התהליך מעודד ניהול ועבודת צוות, חשיבה יצירתית וביקורתית, פיתוח מיומנות לשונית ועיצובית, תוך יצירת כלי ייחודי שישמש בהמשך להסברה לאוכלוסיות מגוונות הזקוקות להמחשת המסרים.

 

בעת עבודת הצוות לתכנון והפקת הסרטון יש לקבל החלטות במספר נושאים:

  • מהו המסר בנושא בטיחות בחשמל שברצונכם להעביר? חשוב להתמקד במסר מסויים!
  • למי הסרטון מיועד? מי קהל היעד?
  • האם אתם רוצים לתעד מקרה שקרה, סיפור אישי או לספר עלילה שהמצאתם?
  • מי המשתתפים בסרטון?
  • האם הדמויות יהיו אתם כשחקנים, או מצוירות, או אביזרים אחרים?
  • מה יאמרו הדמויות?
  • מה המקום בו מתרחשת העלילה? התיעוד?
  • מה יראו ברקע?
  • האם הכל יאמר או שיהיו גם דברים שיועברו ככותרות כתובות?
  • אילו אמצעים אתם צריכים לתפאורה כדי להעביר את המסר?
  • כיצד תביימו את הסרטון?
  • באיזה מוסיקה או צלילים אחרים תבחרו כפס הקול של הסרטון?

 

 

מטרות התחרות

  1. לאפשר לתלמידים לעסוק בנושא הבטיחות בחשמל בשעת חירום בדרך יצירתית.
  2. לאפשר עבודת צוות ויצירה משותפת, שישקפו את תפיסת התלמידים לנושא באמצעות שפה אמנותית.
  3. ליצור באמצעות התלמידים כלי הסברה נוסף להעברת מסרי "נתיב האור" באוריינות חזותית.
  4. להשתמש באמצעים טכנולוגיים המקובלים בעולם הילדים על מנת להגביר את הפנמת המסרים והלמידה.

תנאי השתתפות ונהלים

  • התחרות תנוהל על-ידי אנשי חברת החשמל, משרד החינוך והחברות המפעילות.
  • בתחרות רשאים לקחת חלק רק תלמידים שכיתתם משתתפת השנה בתוכנית "נתיב האור" או שהגיעו אליהם צוותי התוכנית במקום בו הם לומדים. יש לעבוד בצוותים לפי בחירת התלמידים, כל צוות יכול להגיש סרטון אחד בלבד! כל תלמיד יכול להשתתף בצוות אחד בלבד! בתי הספר הפועלים מוזמנים לערוך תחרות פנימית ולהגיש לתחרות הארצית את הסרטונים שיבחרו בתחרות שייצגו אותם.
  • כל סרטון יעביר מסר של בטיחות בחשמל לפי בחירת התלמידים, או בית הספר.
  • אורך הסרטון המוגש לא יעלה על 50 שניות.
  • אין להעתיק סרטונים, תמונות ו/או מדיה אחרת מרשת האינטרנט ולהשתמש בהם בצורתם המקורית!!! אפשר לשלבם בתוך עיצוב כולל המשנה אותם ומוסיף להם מכישרונם האישי של התלמידים. סרטונים שכולם מועתקים יפסלו על הסף.
  • לא תתקבלנה הצעות שאינן תואמות את הנושאים שנקבעו.
  • אין לפרסם את היצירה לפני או במהלך הגשתה לתחרות. יצירה שתפורסם ברשת לפני תום התחרות תיפסל.
  • תהליך הגשת הסרטונים לתחרות:
    • דרך חשבון גוגל (google) יש להיכנס לאתר YouTube (https://www.youtube.com/) ולשמור שם את הסרטון.
    • ב"שיתוף": יש להזמין אותנו לראות את הסרטון הפרטי בהוספת כתובת המייל שלנו במקום המתאים (כמו בתמונה) ___________________
      ולסמן: "להודיע באמצעות המייל".לא לשכוח לשמור!!!
    • כנסו לקישור הבא, מלאו את כל הפרטים הנדרשים, כולל הקישור לסרטון שלכם ושלחו הכל אלינו...
      __________________________________________
      (יש לשים לב להערות לגבי גודל הסרטון וסוג הקובץ המועלה).לא תתקבלנה עבודות שלא יוגשו באמצעות הקישור!

מרכיבים שחייבים להיות בסרטון:

  1. נושא התוכן שנבחר בטיחות בחשמל בשעת חירום, הוא המסר המרכזי המועבר באמצעות הסרטון. הסרטון צריך להעביר מסר מדויק, צריך להסביר לאיזו בעיה הוא נותן מענה.
  2. המלל המוקלט בסרטון יאמר בדרך קלה, קליטה, שקל לזכור אותה. חשוב שהתכנים לסרטון יכתבו כך שהמסר יהיה ברור, מובן ומעניין.
  3. הסרטונים יצולמו באמצעות טלפונים חכמים, או טאבלטים שונים. יש להקפיד לשמור את הסרטים בפורמט mp4.
  4. נפח הסרטים המועליםלא יעלה על 5  GB.
  5. אורך הסרטון לא יעלה על 50 שניות.
  6. בעת הגשת העבודה בקישור, על המשתתפים למלא את כל הפרטים הנדרשים, ביניהם:
  • שם פרטי ושם משפחה של כל אחד מחברי הצוות היוצר.
  • מספר טלפון של אחד מחברי הצוות שיהיה נציג הצוות.
  • כתובת דוא"ל (מייל) של נציג הצוות.
  • פרטי בית הספר: שם בית-הספר, היישוב בו נמצא בית-הספר והכיתה של התלמידים. במקרה של תלמידים שמשפחתם פונתה מהיישוב ואינם לומדים בבית הספר המקורי שלהם, יש לרשום את הפרטים של היישוב בו הם לומדים באופן רגיל, כשאינם מפונים.
  • כתובת דוא"ל של איש/ת הקשר מטעם בית הספר או של אחד מהתלמידים בצוות (נציג הצוות המגיש), למשלוח תשובות.
  • טלפון של איש/ת הקשר מטעם בית הספר או של אחד מהתלמידים בצוות המגיש.
  • קישור לסרטון ב- You Tube

 

שלבי התחרות

שלב א - תהליך הלמידה
מומלץ לעבור עם התלמידים על "חשוב לדעת" שקופיות 4 ו-5 בקובץ "חשמל באוויר – בטיחות ויזמות-לתלמידים", וכן על "כללי בטיחות" שקופיות 14 – 20 באותו קובץ. על בסיס נתונים אלו יוכלו התלמידים לבחור ולנסח את כללי הבטיחות אותם ישלבו בסרטון שלהם.

שלב ב – הכנת הסרטונים והגשתם עד 27/3/2024

הכנת הסרטונים, אפשרות לביצוע תחרות פנימית לפי החלטת בית הספר והגשת הסרטונים, לפי ההוראות בסעיף "תהליך הגשת הסרטונים לתחרות" בעמוד 3 ובקישור:

___________________________________

תוך 72 שעות מההגשה יקבל נציג מכל צוות מגיש תשובה במייל חוזר שהעבודה התקבלה.

אם לא התקבלה תשובה כזאת, יש לפנות לצורך בירור לטלפון: _____________.

שלב ג – בחינת עליה לשלב הגמר, עד ה-2/4/2024

ועדת שיפוט אזורית. כל אחת מהחברות המובילות את התוכנית תבחר את 8 הסרטונים שיעלו לשלב הגמר, מכל אחד ממחוזות משרד החינוך שבאחריותה. הצוותים ובתי הספר שיצירתם תעלה לשלב הגמר, יקבלו הודעה בכתב בדוא"ל עד ה-4/4/2024. הודעות בנדון יישלחו גם למנהלי אגפי/מחלקות החינוך ברשויות המתאימות, ולפיקוח משרד החינוך.

 

שלב ד – שלב הגמר, מה-5/4/2024 עד ה-17/4/2024

הצבעה באינטרנט. הצבעה באתר "נתיב האור" לכל 48 העבודות שעלו לגמר. ההצבעה באינטרנט תהווה 35% מהציון הכולל לזכייה.
בתי-הספר והתלמידים יעודדו את ההצבעה באינטרנט, כחלק מהעברת המסרים לקהילה.

ועדת שיפוט ארצית. ועדה בהשתתפות נציגי משרד החינוך, מרכז השלטון המקומי ואנשי חברת החשמל, תדרג את העבודות בשלב הגמר. ציון הוועדה ישוקלל ב-65% עם ציוני ההצבעה באינטרנט. שקלול זה יקבע את הסרטון הזוכה במקום הראשון מכל אחד מהמחוזות.

 

שלב ה – הכרזת הזוכים, יערך במהלך חודש מאי
הכרזת הזוכים – באירוע הארצי! (המועד המדויק ופורמט האירוע, יקבע בהתאם לתקנות משרד החינוך ופיקוד העורף, נכון לאותה העת.)

  • נציגי בתי הספר הזוכים, התלמידים שעבודתם זכתה, מורים מובילים, מנהלים, מנהל מחלקת החינוך וראש הרשות, נציגי משרד החינוך, מרכז השלטון המקומי וחברת החשמל, יוזמנו לאירוע הארצי.
  • הזוכים בתחרות יוכרזו במהלך האירוע ויקבלו תעודות זכייה ופרס צנוע מתנת חברת החשמל.
  • הזכיות יתפרסמו באתר האינטרנט של התוכנית.
  • הודעות על הזכייה ישלחו למנהלי בתי הספר, למנהלי מחוזות משרד החינוך, למנהלי האגפים / מחלקות החינוך ברשויות המתאימות.

 

ששת הסרטונים שיגיעו למקום הראשון (הסרטון הזוכה בכל אחד ממחוזות משרד החינוך), ישמשו להעברת המסרים של "נתיב האור" בדרכים ובערוצים שונים. הם גם יופצו לכל בתי-הספר המשתתפים בתוכנית, לשימוש ככלי הסברה נוסף על כלי תוכנית "נתיב האור" להפצת מסרי הבטיחות והחיסכון בחשמל.

 

קריטריונים לוועדת השיפוט לבחירת הזוכים

  1. הסרטון עונה על פרטי התקנון וכולל את כל המרכיבים הנדרשים.
  2. הסרטון מעביר מסר ברור תוך הדגשת רעיון הזהירות והבטיחות בחשמל.
  3. הסרטון משלב תוכן ייחודי, יצירתי, חדשני לצורך העברת המסר המתאים.
  4. היצירה מקורית.
  5. הסרטון מוכיח בקיאות בתכני הנושא.

זכויות יוצרים - הבהרה

ידוע למשתתפים, כי זכות היוצרים על הסרטונים הזוכים תעבור לידי "נתיב האור", וכן הזכות לערוך שינויים בסרטון, או להשתמש רק בחלקים ממנו, כדי שיתאים לשימוש חינוכי ו/או שימוש אחר של התוכנית.

מינהלת "נתיב האור" שומרת לעצמה את הזכות להשתמש בסרטונים שיוגשו לתחרות לפרסומים כראות עיניה, תוך ציון פרטי היוצרים, בית-ספרם ויישובם.

ידוע למשתתפים, כי אם יתגלה שהסרטון או חלקו הועתקו מיצירה קיימת, תחול האחריות על היוצר-המשתתף בלבד.

 

 

באחריות המשתתפים לדאוג לכך ש:

  1. כל המופיעים בסרטון אשרו את השתתפותם אם הם מעל גיל 18, או הוריהם אשרו את השתתפותם אם הם מתחת לגיל 18.
  2. לא יועלו תכנים בלתי נאותים, פוגעניים, מעליבים, אלימים, גזעניים או כל תוכן בלתי ראוי אחר. הנהלת התחרות רשאית שלא לאשר השתתפות של סרטון אם נכללו בו תכנים אלו לדעתה.

 

לבירורים ושאלות יש לפנות במייל ל:______________________  או לטלפון: ____________.

 

 נספחים

  • מכתב פנייה למנהלי בתי-הספר.
  • הזמנה והוראות לתלמידים להשתתף בתחרות.