תחרות נתיב האור 2023

 

תחרות נתיב האור תשפ"ג – "נתיב האור"

"שומרים על כדור הארץ בבטיחות ובאחריות"

תחרות ארצית לעיצוב כרזות

מוזמנים להצביע פעם אחת מכל מחשב ומכשיר טלפון חכםניתן להצביע בעבור מספר עבודות נבחרות

להצבעה יש להקיש על התמונה שתפתח לגודל מלא, וללחוץ על "הצבע לתמונה זו" להצבעה

ההצבעה תחל ב 15.3.23 ועד ה 28.3.23 

בהצלחה!

No photo has been submitted for the contest. Be the first!

תחרות ארצית לעיצוב כרזות - תשפ"ג

שמחים להכריז שוב על התחרות הארצית - השנתית של תוכנית נתיב האור, תוכנית המשותפת לחברת החשמל, משרד החינוך ומרכז השלטון המקומי.

והשנה, בנושא: התייעלות אנרגטית לצורך התמודדות עם תופעות שינוי האקלים.

התחרות מיועדת לתלמידי השכבה הפעילה בתוכנית נתיב האורבבתי-הספר ברחבי הארץ. כתמיד ההשתתפות בתחרות מהווה שיא בתהליך הלימודי.

"נתיב האור" היא תוכנית המחנכת להתנהגות נבונה בסביבה צורכת חשמל. היא מעודדת את  המשתתפים הצעירים ללמוד, להבין ולהפיץ לסביבתם, למשפחותיהם ולקהילה את המסרים של שמירה על בטיחות בהתנהלות היום יומית בסביבת חשמל, והשנה, גם בדגש מיוחד על חיסכון בחשמל והרחבת הידע בנושא אנרגיות טבעיות מתחדשות, להגברת המודעות בצורך של כולנו להתגייס לפעילות לשמירה על כדור הארץ.

אקלים כדור הארץ השתנה לאורך התקופות והשנים. כיום, 97% מהמדענים החוקרים את האקלים, מסכימים שהעולם שלנו מתחמם בגלל פעילות אנושית. בני האדם שורפים כמויות גדולות של דלק מאובנים כמו: פחם, נפט וגם גז. שריפה זו מייצרת עבורנו את האנרגיה – החשמל שהביא אתו כל כך הרבה חידושים ואיכות חיים, אבל בו זמנית היא משחררת גזי חממה כמו פחמן דו חמצני, מתאן ותחמוצות חנקן לאוויר. הגזים האלו מצטברים במשך הזמן באטמוספירה. הם יוצרים בה שכבה שבולעת את החום שכדור הארץ פולט עקב קרינת השמש. השכבה הזו לא מאפשרת לחום להשתחרר לחלל. המחקרים מוכיחים שגזי החממה האלו הם הגורם העיקרי לעליית הטמפרטורה בעולם.

שינוי האקלים גורם בין השאר גם לתופעות שונות כמו: הפשרת קרחונים, עליה במפלס פני הים, עליה בתדירות ובעוצמה של סערות, הצפות, גלי חום יוצאי דופן ובצורות, מחסור במי שתיה ובמזון ועוד. ההשפעות של שינוי האקלים מורגשות במקומות רבים בעולם. אסונות מזג אוויר הופכים קיצוניים וקטלניים.

 

 

מה הפתרונות לתופעות שינוי האקלים?
כדי להפחית את תופעות שינוי האקלים יש להוריד את היקף גזי החממה הנפלטים לאטמוספירה. ניתן לעשות זאת בדרכים שונות, ובעיקר באמצעות הפסקת השימוש בהפקת אנרגיה מדלקים מאובנים.

חשוב לעבור להפקת חשמל מאנרגיות טבעיות, מתחדשות, כמו אנרגית השמש, הרוח, המים... ומדינות רבות בעולם עושות מאמץ גדול לעבור להפקה נקייה יותר של חשמל. אבל במצב הקיים היום, ועד שהמעבר הזה יתבצע, כל אחד מאתנו יכול לתרום לשינוי באמצעות חיסכון בחשמל.

  • אם נשתמש בפחות חשמל
  • יצטרכו להפיק פחות
  • תרד כמות גזי חממה הנפלטים לאוויר
  • וכך נוכל לתרום להתמודדות עם תופעות שינוי האקלים.

 

בתחרות השנתית הזו, התלמידים מוזמנים לקחת חלק בהסברה בנושא.

היצירות שיוכנו לתחרות, ויעלו לשלבי הגמר, ישולבו בתערוכה ניידת שתעביר את המסרים ותעבור בין קהלים רבים ומגוונים. בנוסף, שלב הגמר של התחרות יתקיים גם השנה באינטרנט, ויאפשר צפייה רחבת היקף של מבוגרים וילדים כאחד ביצירות, דבר שירחיב את הקהל הנחשף למסרים של חיסכון באנרגיה לצורך שמירה על כדור הארץ.

  1. מטרות התחרות
  1. לגרום לתלמידים לעסוק בנושא החיסכון בחשמל וההתייעלות האנרגטית בדרך יצירתית.
  2. לאפשר ביטוי אישי לצד עבודת צוות, שישקפו את תפיסת המשתתפים לצורך בחיסכון בחשמל באמצעות שפה אמנותית.
  3. ליצור באמצעות התלמידים כלי הסברה נוסף להעברת מסרי "נתיב האור" לקהילה: באמצעות אוריינות חזותית.
  4. לשלב מסרים של חיסכון בחשמל והצורך לפעול לצמצום פליטות המובילות לשינויי אקלים בכלי ביטוי ייחודי ובדרך מודעת וביקורתית.
  1. מה היצירה שיש להכין לתחרות?

כְּרָזָה יצירתית הכוללת מסר מילולי ועיצובי.


כרזה היא כלי דימוי חזותי – מודעה גדולה, כלי המיועד להצגה לראווה, לרוב דו ממדי, מודפס או מעוצב על נייר גדול ותלוי על קיר או משטח דומה. הכרזה היא כלי פרסום נפוץ ומקובל באמצעותו מנסים להעביר מסר. ניתן למצוא כרזות ככלי לפרסום להעברת מסרים וכאמצעי לביטוי אמנותי. כרזות רבות שהיו בעלות ערך אמנותי גבוה, הפכו במהלך השנים לפריטי אספנים.

הפעילות היצירתית לעיצוב הכרזה מעודדת חשיבה יצירתית וביקורתית, ומאפשרת יצירת כלים ייחודיים להסברה בשפתם של הילדים.

אנחנו מבקשים לעודד עבודה בצוותים.

¨     על כל צוות לבחור מסר המביע את חשיבות החיסכון בחשמל, או הצעה של דרך לחיסכון בחשמל אותו הוא מבקש להסביר ולהעביר. המסר יהווה את הרעיון המרכזי של הכרזה.

¨     עליהם לנסח את המסר שבחרו כסיסמה. משפט קצר שמתאר ומעביר את המסר בצורה שתיזכר היטב אצל הקהל. הסיסמה אמורה להיות קצרה, קליטה, זכירה ואם אפשר גם מעוררת השראה. חשוב שהסיסמה תקרא לפעולה, תעודד לאקטיביזם בתחום שינוי האקלים או תיתן הצעה לפתרון, תעורר רגש, תייצר עניין וסקרנות לדעת עוד.

¨     יש לבחור את הרעיון העיצובי של הכרזה כולה שיסייע בהעברת המסר שנבחר. ציור, איור, צביעה בסוגי צבע שונים, הדבקה, הדפס, שימוש בחומרים שונים, כל דבר שייתן למראה ייחודיות.

¨     עיצוב המסר המילולי כחלק מהכרזה, דרך הכתיבה שלו, הגודל, צורת האותיות, הצבעים, מיקום הסיסמה וכד'. העיצוב של המלל צריך לסייע להעביר את המסר שנאמר במילים.

¨     זכרו שלכל בחירה עיצובית יש משמעות.

¨     כל צוות יכין את הכרזה על גבי בריסטול בגודל 50 ס"מ X  70 ס"מ. (חצי גיליון)

  1. תנאי השתתפות ונהלים

é          התחרות תנוהל על-ידי אנשי חברת החשמל, משרד החינוך והחברות המפעילות.

é          בתחרות רשאים לקחת חלק רק תלמידים שכיתתם משתתפת השנה בתוכנית "נתיב האור". יש לעבוד בצוותים לפי בחירת התלמידים. כל בית ספר מוזמן להפעיל את כל תלמידי השכבה הפעילה בצוותי עבודה, שיכינו כרזות. לערוך תחרות פנימית בית ספרית, בה ניתן לשלב את תלמידי כלל בית הספר כשופטים/מצביעים, ו/או את קהילת בית הספר וההורים, ו/או למנות ועדת שיפוט של מורים, תלמידים והורים, או בכל הרכב שתבחרו, על מנת לשלב משתתפים רבים בתהליך. בכל מקרה, כל בית ספר מגיש לתחרות הארצית כרזה אחת בלבד שתיבחר ותייצג אותו.

é          הכרזות יעוצבו בגודל הקבוע ובטכניקות חופשיות לפי המפרט שצוין לעיל (סעיף 2). הכרזה המעוצבת תצולם (בצילום צבעוני). התמונה המצולמת תוגש לתחרות בפורמט דיגיטלי בלבד ותועבר באמצעות הקישור לפי ההוראות בהמשך. יש לשמור את הכרזה המעוצבת המקורית בבית הספר. העבודות המקוריות שיעלו לשלב הגמר של התחרות, יועברו אלינו לצורך שילובן בתערוכה.

é          לא תתקבלנה הצעות שאינן תואמות את הנושאים שנקבעו.

é          אין לפרסם את הכרזה לפני או במהלך הגשתה לתחרות (אלא לצורך יצירת תחרות בית ספרית פנימית לבחירת כרזה מייצגת). כרזה שתפורסם ברשת לפני תום התחרות הארצית תיפסל.

é          אין להעתיק תמונות ו/או מדיה אחרת מרשת האינטרנט ולהשתמש בהם בצורתם המקורית!!! אפשר לשלבם בתוך עיצוב כולל המשנה אותם ומוסיף להם מכישרונם האישי של התלמידים. עיצובים מועתקים יפסלו על הסף.

  1. דרך הגשת הכרזות לתחרות

באמצעות המייל של מנחה התכנית

 

  1. מרכיבים שחייבים להיות בכרזה
  1. המסר המרכזי, המועבר באמצעות הכרזה, צריך להיות בנושא של: התייעלות אנרגטית / חיסכון בחשמל לצורך התמודדות עם תופעות שינוי האקלים.
  2. הכרזה צריכה להכיל מסר מילולי: סיסמה, שמעבירה את התוכן בצורה קלה, קליטה, ושקל לזכור אותה. חשוב שהמסר יהיה ברור, מובן ומעניין וישולב בעיצוב הכולל של הכרזה כחלק בלתי נפרד ממנה.
  3. הכרזה צריכה לכלול מסר חזותי שיכול להיות מוצג באמצעות –  ציוריםאיוריםתמונותצילומים מקוריים, ו/או כל טכניקה עיצובית אחרת, או שילוב של טכניקות שונות – המסבירים ומחזקים את המסר המילולי ויוצרים בולטות, כך שימשכו את תשומת-לבו של הקהל.
  4. יש להגיש צילום צבעוני של הכרזה (תמונה דיגיטלית), ולשמור את הכרזה הגדולה (50 ס"מ X 70 ס"מ) עד פרסום העולים לשלב הגמר של התחרות הארצית.
  5. בעת הגשת העבודה למייל מנחה התכנית, יש למלא את כל הפרטים הנדרשים:

-          שמות פרטיים ושמות משפחה של כל חברי הצוות היוצר.

-          פרטי בית הספר: שם בית-הספר, היישוב בו נמצא בית-הספר והכיתה של התלמידים.

-          כתובת דוא"ל של איש/ת הקשר מטעם בית הספר למשלוח תשובות.

-          טלפון של איש/ת הקשר.

-          שם מלא וכתובת דוא"ל של מנהל/ת ביה"ס.

שלבי התחרות

שלב א - תהליך הלמידה בבית הספר
מומלץ לעבור עם התלמידים על התכנים המופיעים במצגת "שומרים על כדור הארץ בבטיחות ובאחריות-לתלמידים", החל משקופית 6 ועד 16. במצגת זו תכנים העוסקים באנרגיות מתחדשות ובטיפים לחיסכון בחשמל, שיסייעו לתלמידים לבחור את המסר אותו הם מבקשים להעביר בכרזה. כמובן שעיסוק בשאלונים של "לפני" ו"אחרי" שהועברו למורים לצורך תהליך הלמידה, ניתוח וציון התוצאות שהתקבלו בהם על פני הכרזות הכיתתיות, יעשיר את התלמידים ברעיונות נוספים ויתרום להבנה גדולה יותר של הנושא ולחידוד המסרים.

שלב ב – הכנת הכרזה לתחרות, והגשתה עד ה-2/3/2023

הכנת הכרזות. ביצוע תחרות פנימית עם ועדת שיפוט בית-ספרית והגשת הכרזה המייצגת את בית-הספר, לפי ההוראות לעיל.
תוך 3 ימים מההגשה יקבל כל מגיש תשובה במייל חוזר שהעבודה התקבלה.

אם לא התקבלה תשובה כזאת, יש לפנות לצורך בירור לטלפון מנחה התכנית.

שלב ג – בחינת עליה לשלב הגמר, עד ה-12/3/2023

ועדת שיפוט אזורית. כל אחת מהחברות המובילות את התוכנית תבחר את 8 הכרזות שיעלו לשלב הגמר, מכל אחד ממחוזות משרד החינוך שבאחריותה. בתי הספר שיצירתם תעלה לשלב הגמר, יקבלו הודעה בכתב בדוא"ל עד ה-14 במרץ 2023. הודעות מתאימות יישלחו גם למנהלי אגפי/מחלקות החינוך ברשויות המתאימות, ולפיקוח משרד החינוך.

שלב ד – שלב הגמר, מה-15/3/2023 עד ה-28/3/2023

הצבעה באינטרנט. הצבעה באתר נתיב האור לכל 48 העבודות שעלו לגמר (8 עבודות מכל מחוז מתוך 6 מחוזות משרד החינוך). ההצבעה באינטרנט תהווה 35% מהציון הכולל לזכייה.
בתי-הספר והתלמידים יעודדו את ההצבעה באינטרנט, כחלק מתהליך העברת המסרים לקהילה ושיווק במדיות החברתיות.

ועדת שיפוט ארצית. ועדה בהשתתפות נציגי משרד החינוך, מרכז השלטון המקומי ואנשי חברת החשמל, תדרג את העבודות בשלב הגמר. ציון הוועדה ישוקלל ב-65% עם ציוני ההצבעה באינטרנט. שקלול זה יקבע את הכרזה הזוכה במקום הראשון מכל אחד מהמחוזות.

שלב ה – הכרזת הזוכים, יערך במהלך חודש יוני
הכרזת הזוכים – באירוע הארצי! 
(המועד המדויק ופורמט האירוע, יקבע בהמשך).

  • נציגי בתי הספר הזוכים, התלמידים שעבודתם זכתה, מורים מובילים, מנהלים, מנהל מחלקת החינוך וראש הרשות, נציגי משרד החינוך, מרכז השלטון המקומי וחברת החשמל, יוזמנו לאירוע הארצי.
  • הזוכים בתחרות יוכרזו במהלך האירוע ויקבלו תעודות זכייה ופרס צנוע מתנת חברת החשמל.
  • הזכיות יתפרסמו באתר האינטרנט של התוכנית.
  • הודעות על הזכייה ישלחו למנהלי בתי הספר, למנהלי מחוזות משרד החינוך, לראשי הרשויות, מנהלי האגפים / מחלקות החינוך ברשויות המתאימות.

הכרזות שיעלו לשלב הגמר בתחרות, לרבות הזוכים במקום הראשון בכל אחד ממחוזות משרד החינוך, ישמשו להעברת המסרים של "נתיב האור" בדרכים ובערוצים שונים. ואף יוצגו בתערוכה של חברת החשמל לרגל חגיגות 100 שנה לחברה.

 

 

זכויות יוצרים - הצהרה

ידוע למשתתפים, כי זכות היוצרים על הכרזה הזוכה תעבור לידי "נתיב האור", וכן הזכות לערוך שינויים בעיצוב כדי שיתאים להנפקת הכרזה.

מינהלת "נתיב האור" שומרת לעצמה את הזכות להשתמש בכרזות שיוגשו לתחרות לפרסומים כראות עיניה, תוך ציון פרטי היוצרים, בית-ספרם ויישובם.
ידוע למשתתפים, כי אם יתגלה שהכרזה או חלקה הועתקו מיצירה קיימת, תחול האחריות על היוצר-המשתתף בלבד.

 

  1. קריטריונים לוועדת השיפוט לבחירת הזוכים

א.      העיצוב עונה על פרטי המחוון וכולל את כל המרכיבים הנדרשים: עיסוק בתוכן המתאים, מסר מילולי ומסר חזותי.

ב.      העיצוב משקף נאמנה את הנושא "התייעלות אנרגטית לצורך התמודדות עם תופעות שינוי האקלים", ומעביר מסר ברור תוך הדגשת רעיון החיסכון באנרגיה.

ג.       העיצוב משלב תוכן ייחודי, יצירתי, חדשני לצורך העברת מסר החיסכון בחשמל והשמירה על כדור הארץ.

ד.      היצירה ייחודית ומקורית.

ה.     העיצוב מוכיח בקיאות בתכני הנושא.

 

נספחים

  • מכתב פנייה למנהלי בתי-הספר.
  • הזמנה לתלמידים להשתתף בתחרות.