"חוקרים סכנות מחשמלות"
תחרות ארצית ליצירת סיפור בקומיקס – תשפ"ה
מוזמנים להצביע פעם אחת מכל מחשב ומכשיר טלפון חכם, ניתן להצביע בעבור מספר עבודות נבחרות
להצבעה יש להקיש על התמונה שתפתח לגודל מלא, ולאחר מכן להקיש על המקש האדום – "הצבע לסיפור בקומיקס זה"
בהצלחה!
ההצבעה תחל ב 9.3.25 ועד ה 21.3.25 (עד השעה 16:00)
תחרות ארצית ליצירת סיפור בקומיקס - תשפ"ה
שמחים להכריז על התחרות הארצית-השנתית של תוכנית נתיב האור בהובלת חברת
החשמל, בשיתוף משרד החינוך ומרכז השלטון המקומי.
השנה, בנושא: התנהגות בטוחה בסביבת חשמל – חוקרים סכנות מחשמלות.
התחרות מיועדת לתלמידי השכבה הפעילה בתוכנית נתיב האור, בכ 1,600- בתי-ספר
יסודיים ברחבי הארץ, בכ196- רשויות.
כתמיד ההשתתפות ב תחרות מהווה שיא בתהליך הלימודי.
* * * * *
נתיב האור היא תוכנית חינוכית-חברתית-קהילתית, המחנכת להתנהגות נבונה בסביבה צורכת
חשמל. היא מעודדת את המשתתפים הצעירים ללמוד, להבין ולהפיץ לסביבתם, למשפחותיהם
ולקהילה את המסרים של שמירה על התנהגות בטוחה בהתנהלות היום יומית בסביבת חשמל.
הפקדת האחריות לנושא בידי הילדים כסוכני שינוי לתרבות התנהגות, דורשת ידע והבנה של הנושא
ומשמעותו לחיינו. בהשתתפות בתחרות זו, יבחנו התלמידים אירועים הנוגעים להתנהגות בסביבת
חשמל וימציאו סיפורים שיעבירו את המסרים בנוגע לצורך להיזהר, באמצעות טכניקה של סיפור
בקומיקס, כלומר תמונות ומלל. סיפורי הקומיקס שיצרו יהוו כלי הסברה נוספים המדגישים את חשיבות
השמירה על בטיחות.
היצירות שיוכנו לתחרות, ויעלו לשלב הגמר, יוצגו באתר האינטרנט של התוכנית שיאפשר צפייה רחבת
היקף של מבוגרים וילדים כאחד ביצירות, דבר שירחיב את הקהל הנחשף למסרים.
.1 מטרות התחרות
▪ לגרום לתלמידים לעסוק בנושא ההתנהלות הבטוחה בסביבת חשמל בדרך יצירתית.
▪ לאפשר ביטוי אישי לצד עבודת צוות המשלבת יכולות מגוונות, שישקפו את תפיסת
המשתתפים לצורך בשמירה על בטיחות בחשמל באמצעות שפה אמנותית.
▪ ליצור כלי ביטוי ייחודי, המשלב מספר תחומי אמנות, העברת מסרים של התנהגות זהירה
ובטוחה בסביבת חשמל.
▪ לפתח באמצעות התלמידים כלי הסברה נוסף וחדשני להעברת מסרי "נתיב האור" לקהילה:
באמצעות אוריינות חזותית.
נתיב האור
דרך חיים נבונה בסביבת חשמל
2
.2 מה היצירה שיש להכין לתחרות?
סיפור בקומיקס
קומיקס זה סיפור קצר בתמונות. מדיה גרפית שבה רצף האירועים עובר מתמונה לתמונה.
התמונות מלוות בטקסט ש מסייע ביצירת העלילה. הקומיקס מנצל את הכוח של הנראות )הוויז'ואל(
יחד עם המלל כדי להעביר את המסר.
בקומיקס מקובל לכתוב את מה שהדמויות אומרות בבועות דיבור )או "בלוני דיבור " ( המצוירות ליד
כל דמות בתמונה, ומחוברות לפה של הדמות הדוברת. עם השנים התפתחו פורמטים שונים של
קומיקס, במספר התמונות, גודלן, צורתן, רוחבן, אורכן, וכד' שגם תורמים להעברת האווירה של
העלילה.
לקומיקס יש פורמטים רבים שונים. לדוגמה:
ציור קריקטורי צבעוני. מספר דמויות שחוזרות על עצמן לקידום עלילת הסיפור, עד "מסר
המחץ" בתמונה האחרונה. הציורים בטכניקות ציור שונות, בצבעי מים, עיפרון, פנדה וכד'.
ציור קווי. ציור קל בקווים מעטים, בצבע אחד.
ציור קווי צבעוני. ציור בקווים
מעטים בשלושה ארבעה
צבעים. ציורים שהם יותר
רישומים המעבירים את המסר
בקווים בודדים.
קומיקס מצולם. קומיקס המשתמש בצילומי תמונות משולבים עם
בועות דיבור. היוצרים יכולים לצלם בתמונות את עצמם
בסיטואציות המבוקשות...
ציור ממוחשב. ניתן לייצר את הקומיקס באמצעות תוכנות ציור
משולבות AI בעבודה צמודה עם המורה כמובן.
לפי הוראות משרד החינוך: בכיתות א'-ז' יוגבל
השימוש בכלי הבינה המלאכותית היוצרת
למחשב מרכזי בלבד – בהנחיית המורה, דרך
חשבון המשתמש של המורה.
נתיב האור
דרך חיים נבונה בסביבת חשמל
3
הנושאים בעלילת הקומיקס שתמציאו צריכים להעביר סיפור שמראה איך ניתן להתנהל בזהירות
ובבטיחות בסביבת חשמל. חשוב להמציא סיפור מקורי, מרתק, שמשלב מסרים, עובדות, דמיון
ויצירתיות. כדאי לבחור לצורך יצירת הסיפור התמודדות עם איזו שהיא סכנה שמזמן החשמל, או
עיסוק בכלל בטיחות הנוגע בהתנהגות נדרשת בסביבת חשמל בבית או בחוץ, מקרים הקשורים
ברשת החשמל, במכשירים חשמליים, בתופעות טבע הקשורות בחשמל והתחשמלות וכד'. זה יכול
להיות באמצעות סיפור הרפתקאות, מתח, הומור, פעולה, גיבורי-על ונבלי-על, פנטזיה, מדע
בדיוני, חידה בלשית, אגדה, כתבה דמיונית ועוד.
הסיפור צריך להעביר תהליך של הבנת הסכנה שמזמן עיסוק לא אחראי בחשמל, כדי לגרום
להתנהגות בטוחה בסביבתו.
בעת העבודה לתכנון והפקת הסיפור בקומיקס יש להחליט על מספר נושאים:
▪ מהו המסר בנושא בטיחות בחשמל שברצונכם להעביר ? חשוב להתמקד במסר מסוים!
▪ באיזה פורמט של קומיקס אתם בוחרים להעביר את הסיפור שלכם.
▪ למי הסיפור מיועד? מי קהל היעד?
▪ האם אתם רוצים לספר מקרה שקרה, סיפור אישי, או עלילה שהמצאתם?
▪ מי הדמויות המעורבות בעלילה?
▪ מה יאמרו הדמויות?
▪ מה המקום בו מתרחשת העלילה? זה יהווה את הרקע לציורים בתמונות הסיפור.
▪ איך תחלקו את העלילה לתמונות הנדרשות ליצירה.
אנחנו מבקשים לעודד עבודה בצוותים.
❖ המשתתפים בצוות חשוב שיהיו בעלי יכולות מגוונות: יצירתיות, כתיבה והמצאת הסיפור,
חשיבה על הדמויות ואיך יעוצבו, ציור התמונות, צביעת הציורים ועוד.
❖ עליהם לכתוב סיפור קצר שמתאר ומעביר את המסר בצורה שתיזכר היטב אצל הקהל.
הסיפור יועבר באמצעות 6 תמונות )בכל טכניקה שתבחר( והמלל המופיע בתמונות: תיאורים
מילוליים או שיח בין הדמויות. הסיפור אמור להיות מעורר השראה. חשוב שיקרא לפעולה,
יעודד אקטיביזם , יעורר רגש, ייצר עניין וסקרנות להיזהר בחשמל.
❖ יש לבחור את הרעיון העיצובי של הקומיקס, הפורמט, כך שיסייע בהעברת המסר שנבחר.
❖ שילוב מעניין של המסר המילולי, השיח בין הדמויות, ומיקומו בתוך התמונות.
❖ זכרו שלכל בחירה עיצובית יש משמעות.
נתיב האור
דרך חיים נבונה בסביבת חשמל
4
.3 תנאי השתתפות ונהלים
▪ התחרות תנוהל על-ידי אנשי חברת החשמל, משרד החינוך והחברות המפעילות.
▪ בתחרות רשאים לקחת חלק רק תלמידים שכיתתם משתתפת השנה בתוכנית "נתיב האור".
יש לעבוד בצוותים לפי בחירת התלמידים או המורה. כל בית ספר מוזמן להפעיל את כל
תלמידי השכבה הפעילה בצוותי עבודה, שיכינו סיפורי קומיקס. לערוך תחרות פנימית בית
ספרית, בה ניתן לשלב את תלמידי כלל בית הספר כשופטים/מצביעים, ו/או את קהילת בית
הספר וההורים, ו/או למנות ועדת שיפוט של מורים, תלמידים והורים, או בכל הרכב שתבחרו,
על מנת לשלב משתתפים רבים בתהליך.
שימו לב: כל בית ספר מגיש לתחרות הארצית סיפור קומיקס אחד בלבד שיבחר וייצג אותו.
▪ כל סיפור קומיקס יבוצע ע"י צוות של מינימום 2 תלמידים ומקסימום .8
▪ כל סיפור קומיקס יכלול סדרה של 6 תמונות, מסודרות בתוך עמוד 4A, או בתוך שקופית אחת
של תוכנת Point Power, או עמוד בתוכנה אחרת, בצורה הבאה:
▪ הקומיקס יעוצבו בגודל הקבוע ובטכניקות חופשיות לפי המפרט שצוין לעיל )סעיף 2(. העתק
של העמוד המעוצב, או צילום שלו יוגש לתחרות בפורמט דיגיטלי בלבד ו יועבר באמצעות
הקישור לפי ההוראות בהמשך.
▪ לא תתקבלנה הצעות שאינן תואמות את הנושאים שנקבעו.
▪ אין לפרסם את הסיפור לפני או במהלך הגשתו לתחרות )אלא לצורך יצירת תחרות בית ספרית
פנימית לבחירת סיפור מייצג(. עבודה שתפורסם ברשת לפני תום התחרות הארצית תיפסל.
▪ אין להעתיק תמונות ו/או מדיה אחרת מרשת האינטרנט ולהשתמש בהם בצורתם המקורית!!!
אפשר לשלבם בתוך עיצוב כולל המשנה אותם ומוסיף להם מכישרונם האישי של התלמידים.
עיצובים מועתקים יפסלו על הסף.
.4 תהליך הגשת העבודות לתחרות
צרפו את הקובץ או צילום של העבודה ושלחו הכל אלינו...
למייל מנחה נתיב האור או לוואטס אפ
נתיב האור
דרך חיים נבונה בסביבת חשמל
5
.5 מרכיבים שחייבים להיות בקומיקס המוגש
א. המסר המרכזי, המועבר באמצעות סיפר הקומיקס, צריך להיות בנושא של: התנהגות בטוחה
וזהירה בסביבת חשמל. חשוב שהמסר יהיה ברור, מובן ומעניין וישולב בסיפור מילולי
ובתמונות.
ב. יש להגיש בקישור העתק דיגיטלי של הקומיקס, או צילום צבעוני של העבודה.
ג. בעת הגשת העבודה בקישור, יש למלא את כל הפרטים הנדרשים:
- שמות פרטיים ושמות משפחה של כל חברי הצוות היוצר.
- פרטי בית הספר: שם בית- הספר, היישוב בו נמצא בית-הספר והכיתה של התלמידים.
- כתובת דוא"ל של איש/ת הקשר מטעם בית הספר למשלוח תשובות.
- טלפון של איש/ת הקשר.
- שם מלא וכתובת דוא"ל של מנהל/ת ביה"ס.
.6 שלבי התחרות
שלב א - תהליך הלמידה בבית הספר
מומלץ לבצע עם התלמידים את הפעילות "חוקרים סכנות מחשמלות" תוכנית נתיב האור לתשפ"ה,
באמצעות הקובץ למורים והמצגת לתלמידים שהועברו לכם. עיסוק בתכנים העולים בתוכנית זו יסייע
לתלמידים להחליט על המסרים שהם מבקשים להעביר בסיפור הקומיקס שלהם. בנוסף, ניתן
להשתמש במצגות קודמות של כללי בטיחות בסביבת חשמל שנעביר למעוניינים.
שלב ב – הכנת הסיפור בקומיקס לתחרות, והגשת היצירה עד ה16/2/2025-
הכנת הסיפורים. ביצוע תחרות פנימית עם ועדת שיפוט בית-ספרית והגשת היצירה המייצגת את בית-
הספר, לפי ההוראות לעיל.
תוך 3 ימים מההגשה יקבל כל מגיש תשובה במייל חוזר שהעבודה התקבלה.
שלב ג – בחינת עליה לשלב הגמר, עד ה25/2/2025-
ועדת שיפוט אזורית. כל אחת מהחברות המובילות את התוכנית תבחר את 8 היצירות שיעלו לשלב
הגמר, מכל אחד ממחוזות משרד החינוך שבאחריותה. בתי הספר שיצירתם תעלה לשלב הגמר, יקבלו
הודעה בכתב בדוא"ל עד ה 28- בפברואר .2024 הודעות מתאימות יישלחו גם למנהלי אגפי/מחלקות
החינוך ברשויות המתאימות, ולפיקוח משרד החינוך.
שלב ד – שלב הגמר, מה9/3/2025- עד ה21/3/2025- בשעה 16:00
הצבעה באינטרנט. הצבעה באתר נתיב האור לכל 48 העבודות שעלו לגמר )8 עבודות מכל מחוז
מתוך 6 מחוזות משרד החינוך(. ההצבעה באינטרנט תהווה 35% מהציון הכולל לזכייה.
בתי-הספר והתלמידים יעודדו את ההצבעה באינטרנט, כחלק מתהליך העברת המסרים לקהילה
ושיווק במדיות החברתיות.
נתיב האור
דרך חיים נבונה בסביבת חשמל
6
ועדת שיפוט ארצית. ועדה בהשתתפות נציגי משרד החינוך, מרכז השלטון המקומי ואנשי חברת
החשמל, תדרג את העבודות בשלב הגמר. ציון הוועדה ישוקלל ב65%- עם ציוני ההצבעה באינטרנט.
שקלול זה יקבע את סיפור הקומיקס הזוכה במקום הראשון מכל אחד מהמחוזות.
שלב ה – הודעות והכרזת הזוכים
הודעות לבתי הספר הזוכים, יועברו לבתי הספר, ראשי הרשויות, מנהלי מחלקות החינוך, מנהלי
מחוזות והפיקוח של משרד החינוך עד ה,3/4/2025- לפני היציאה לחופשת הפסח.
הזכיות יתפרסמו גם באתר האינטרנט של התוכנית.
הכרזת הזוכים – באירוע הארצי!
)המועד המדויק, והמשתתפים המוזמנים לפי פורמט האירוע, יקבעו בהמשך(.
זכויות יוצרים - הצהרה
ידוע למשתתפים, כי זכות היוצרים על סיפור הקומיקס הזוכה תעבור לידי "נתיב האור" , וכן הזכות
לערוך שינויים בעיצוב כדי שיתאים להמשך שימוש בחומרים בתוכנית.
מינהלת "נתיב האור" שומרת לעצמה את הזכות להשתמש בעבודות שיוגשו לתחרות לפרסומים
כראות עיניה, תוך ציון פרטי היוצרים, בית-ספרם ויישובם.
ידוע למשתתפים, כי אם יתגלה שהעבודה או חלקה הועתקו מיצירה קיימת, תחול האחריות על היוצר-
המשתתף בלבד.
.7 קריטריונים לוועדת השיפוט לבחירת הזוכים
א. היצירה עונה על פרטי המחוון וכוללת את כל המרכיבים הנדרשים: סיפור ב6- תמונות, מלווה
במלל רלוונטי לצורך העברה מדויקת של המסרים, עיסוק בתוכן המתאים. מסר מילולי ומסר
חזותי – אוריינות שפתית וחזותית.
ב. העיצוב משקף נאמנה את הנושא " התנהגות בטוחה בסביבת חשמל" , ומעביר מסר ברור.
ג. העיצוב משלב רעיון ותוכן ייחודי, יצירתי ות וחדשנות לצורך העברת המסר.
ד. היצירה ייחודית ומקורית.
ה. סיפור הקומיקס המוגש מוכיח בקיאות בתכני הנושא.
לבירורים ושאלות יש לפנות במייל או בטלפון למנחה התכנית.