תחרות נתיב האור 2021

תחרות נתיב האור תשפ"א

"נתיב האור בשידור מקוון"

תחרות ארצית לעיצוב רקע לזום

 

מוזמנים להצביע פעם אחת מכל מחשב ומכשיר טלפון חכם, ניתן להצביע בעבור מספר עבודות נבחרות

להצבעה יש להקיש על התמונה שתפתח לגודל מלא

ההצבעה תחל ב 15.3.21 ועד ה 25.3.21 

בהצלחה!

נתיב האור בשידור מקוון

תחרות ארצית לעיצוב רקע לזום – תשפ"א

 

אנחנו שמחים לצאת שוב לדרך לתחרות השנתית-הארצית של  תוכנית נתיב האור, תוכנית המשותפת למשרד החינוך ומרכז השלטון המקומי בהובלת חברת החשמל.

השנה, לאור צרכי התקופה, והלימודים שרבים מהתלמידים חווים באמצעים מקוונים, החלטנו להזמין את כל ילדי נתיב האור, למתג את התוכנית באמצעות עיצוב כרזות, שיוכלו לשמש רקע לישיבה הארוכה שלהם מול המסכים, בתוכנות הזום.

 

התחרות מיועדת לכל תלמידי השכבה המשתתפת בתוכנית נתיב האור, בבתי-הספר ברחבי הארץ.
מטרת העל של התחרות היא לגרום למקסימום תלמידים לעסוק בנושא הבטיחות בחשמל, ולנסות לבחון אותו גם מכיוונים שונים של ניסוח מסר ועיצוב. כתמיד, התחרות מהווה שיא בתהליך הלימודי.

 

נתיב האור היא תוכנית המחנכת להתנהגות נבונה בסביבה צורכת חשמל, ומעודדת את  המשתתפים הצעירים להפצת מסרים של שמירה על כללי בטיחות בסביבת חשמל, לחברים, למשפחה ולקהילה. השנה ביקשנו במסגרת התוכנית "נתיב האור לכל דור" לעודד את התלמידים ובעיקר את "שגרירי נתיב האור" שהם המנהיגות הנבחרת כסוכני שינוי של התוכנית, למקד את ההסברה תוך יצירת קשר בין דורי בתוך המשפחה, עם שכנים מבוגרים, או אזרחים ותיקים בקהילה.
התחרות הארצית, בנוסף, מכוונת  מטרה לשימוש במסגרת  הפעילות  היום יומית של התלמידים,  בישיבתם מול המסכים בעת הלמידה המקוונת. חברת החשמל תשתמש ברקעים שיזכו בתחרות בפעילותה השוטפת. בנוסף, יופצו הרקעים לשימוש  גורמים בכירים במשרד החינוך. התלמידים המשתתפים בתחרות יוכלו כמובן להשתמש ברקעים שהכינו, שיישאו את שם בית הספר, לצורך השיעורים המקוונים בהם הם משתתפים.

 

  1. מהו מיתוג?

מיתוג הוא אוסף של שיטות שיווק ותקשורת המסייע להבדיל חברה או מוצרים מהדומים להם בסביבתם. המטרה  היא ליצור רושם מתמשך, להתבלט, להחדיר את המסרים שמבקשים להדגיש, ליצור מודעות לנושא, לפרסם ולהפיץ אותו.

נתיב האור הוא המותג שלנו, ואת המסרים של התנהגות בטוחה בסביבת חשמל אנחנו מבקשים לפרסם ולהפיץ באמצעות מיתוג התוכנית והתחרות.

 

  1. איך נמתג את התוכנית?

נבחר מסר של בטיחות בחשמל אותו אנחנו מבקשים להעביר. מסר שלדעתנו הוא אחד החשובים ביותר מתוך כלל המסרים שלמדנו.

ננסח את המסר כסיסמה. משפט קצר, מקורי, במילים שמדברות אל ילדים, חברינו לכיתה ולשכבה. משפט שמתאר ומעביר את המסר בצורה שתיזכר היטב. הסיסמה צריכה להיות קצרה, קליטה, זכירה ואם אפשר גם מעוררת השראה. חשוב שהסיסמה תקרא לפעולה, תעורר רגש, תייצר עניין וסקרנות לדעת עוד.

נעצב את הסיסמה בתוך מסגרת הפורמט המצורף. העיצוב של המלל באמצעות הצורה והצבעים, צריך לסייע להעביר את המסר שנאמר במילים עצמן. לכל בחירה עיצובית יש משמעות. בחירת סוג הכיתוב, הגודל, הצבעים, האופי של העיצוב הם חלק חשוב מהתוכן עצמו, וכמובן הרקע. נוסיף למלל רקע מתאים שעוזר להעביר את המסר.

טיפים שימושיים

  • כאשר אנחנו בזום עם חברים, המסך עם הרקע המעוצב מאחורינו. כדאי לתכנן את העיצוב ואת המקום שלנו מול המצלמה, כך שלא נסתיר משהו חשוב ברקע, ואם נסתיר מה אפשר להסתיר מבלי לפגוע במסר שמאחורינו. חשוב לעצב את הכיתוב ואת הרקע כך שיראו היטב. חשוב להבחין בין כרזה לבין רקע לזום.
  • במידה ואנחנו מוסיפים איור או תמונה, איך נעשה זאת כך שיסייעו למיתוג, וישתלבו ברקע.
  • אנחנו בתקופת הקורונה, האם יש עיצוב, או מסר שיוכלו להדגיש את העובדה הזאת.
  • על המסר להיות קצר, קליט, משהו שכולם זוכרים. לדוגמה אחד המסרים שבהם חברת החשמל משתמשת בסרטוני שקע ותקע בטלוויזיה הוא: חשמל זה לא משחק ילדים. זהו מסר בעל עוצמה, שמדבר על כל הסכנות שיש בחשמל ומשתמש במטאפורה שמובנת לילדים: משחק ילדים.
  • ככל שהמסר יהיה יותר מקורי, מעניין, קולע לעולם הילדים, לתובנות ולשפה, הוא יצבור יותר נקודות.
  • במסגרת של הפורמט כבר מופיע שם התוכנית, "נתיב האור", וגם "נורי" הסמל של התוכנית, לכן לא חייבים לשלב אותם בסיסמה ובעיצוב עצמם.
  • העיצוב שלכם צריך להשתלב בתוך המסגרת שקיבלתם.

 

  1. מה מגישים לתחרות?

עיצוב של מסר מילולי בנושא התנהגות בטוחה בסביבת חשמל, משולב עם רקע מתאים בתוך הפורמט המצורף.

יש להוסיף בכתב את הפרטים המבוקשים על המסגרת.

 

כל בית ספר יגיש לתחרות עבודה אחת בלבד שתייצג אותו.

 

  1. מטרות התחרות
  2. לעודד את התלמידים לעסוק בנושא ההתנהגות הבטוחה בסביבת חשמל בדרכים מגוונות ויצירתיות.
  3. לחשוף את התלמידים והקהילה למסרים של תוכנית נתיב האור בדרך יצירתית.
  4. לעודד עבודת צוות וחשיבה משותפת בקרב המשתתפים באמצעות שפת האמנות.
  5. לפתח מודעות לחשיבות העברת מסרים של בטיחות בחשמל לקהלים מגוונים.

 

  1. מחוון נהלי התחרות
  • א. בתחרות ייקחו חלק צוותי תלמידים שכיתתם משתתפת השנה בתוכנית נתיב האור. התחרות קבוצתית ולא אישית.
  • ב. קבוצת התלמידים המגישה יצירה לתחרות, יכולה לכלול עד 5 משתתפים. נא להקפיד על גודל צוותי העבודה.
  • ג. כל בית-ספר ימנה ועדת שיפוט פנימית, שתבחר מבין כל העבודות שיכינו הצוותים, את היצירה שתייצג אותו בתחרות הארצית.
  • ד. התחרות היא בין בתי-הספר. כל בית ספר ישלח יצירה אחת לתחרות.
  • ה. המשימה היא:
    • ניסוח סיסמה בנושא התנהגות בטוחה בסביבת חשמל, עיצוב גרפי שלה ושל הרקע בו היא מופיעה, הכל בתוך מסגרת הפורמט המצורפת.
    • בתוך הפורמט המוגש יש להוסיף (במקום המתאים) את שם הרשות, שם בית-הספר ושמות התלמידים חברי הצוות שיצר את העבודה.
  • ו. היצירות בתוך הפורמט, יוגשו לתחרות באמצעות הדוא"ל.
  • ז. היצירות יוגשו בפורמט ממוחשב כקובץ: Word / PPT / JPG / PDF
  • ח. בדואר האלקטרוני שישלח עם הקובץ המוגש מטעם בית-הספר, יש להוסיף את הפרטים המזהים הבאים:
    • שם הרשות ו/או היישוב בו נמצא בית-הספר
    • שם בית-הספר
    • שמות מלאים של חברי הצוות, והכיתה של כל אחד מהם
    • שם איש/אשת הקשר + כתובת דוא"ל + טלפון
  • ט. ניתן להגיש את היצירה לתחרות בעברית או בערבית.
    המגישים בערבית מתבקשים להוסיף תרגום לעברית מחוץ ליצירה או משולב בתוכה לבחירתם.

 

 

  1. מרכיבים שחייבים להיות ביצירה
  • א. סיסמה מילולית בנושא התנהגות בטוחה בסביבת חשמל. חשוב שהמסר יהיה קליט, ברור וקצר.  
  • ב. עיצוב מקורי, ייחודי ומעניין של המלל והרקע.
  • ג. יש לקחת בחשבון שהיצירה תהיה מוקרנת כרקע למסך הזום של המשתתפים.
  • ד. היצירה תועבר בתוך הפורמט המצורף. (לא יתקבלו עבודות שאינן בתוך הפורמט!)

 

 

 

  1. שלבי התחרות

שלב א - תהליך הלמידה בבית הספר.
מומלץ לעבור עם התלמידים על ה"כללים לזהירות בחשמל" מתוך "נתיב האור לכל דור-מצגת לתלמידים", שקופיות 5 עד 20, קובץ שהועבר אליכם בתחילת השנה ומופיע גם באתר התוכנית http://nativhaor.co.il במערכי שיעור.

על בסיס כללים אלו יוכלו התלמידים לבחור ולנסח את הסיסמה שלהם.

שלב ב – עד 5/3/2021

הכנת היצירות, ביצוע תחרות פנימית עם ועדת שיפוט בית-ספרית והגשת היצירה המייצגת את בית-הספר לדוא"ל:  למילוי ע"י כל חברה

תוך 72 שעות מההגשה יקבל כל מגיש תשובה במייל חוזר שהעבודה התקבלה.

אם לא התקבלה תשובה כזאת, יש לפנות לצורך בירור לטלפון:  למילוי ע"י כל חברה.

שלב ג – עד ה-10/3/2021

ועדת שיפוט אזורית. כל חברה תבחר את 8 היצירות שעולות לגמר מכל אחד משלושת המחוזות שבאחריותה. סה"כ 48 יצירות מכל הארץ. הודעות ישלחו לבתי הספר שעלו לשלב הגמר. הודעות מתאימות יישלחו גם למנהלי אגפי/מחלקות החינוך ברשויות המתאימות, ולפיקוח משרד החינוך.

 

שלב ד – מה-15/3/2021 עד ה-25/3/2021

הצבעה באינטרנט. הצבעה באתר נתיב האור לכל 48 העבודות שעלו לגמר. ההצבעה באינטרנט תהווה 35% מהציון הכולל לזכייה.
בתי-הספר והתלמידים יעודדו את ההצבעה באינטרנט, כחלק מהעברת המסרים לקהילה.

ועדת שיפוט ארצית. ועדה בהשתתפות נציגי משרד החינוך, מרכז השלטון המקומי ואנשי חברת החשמל, תדרג את העבודות בשלב הגמר. ציון הוועדה ישוקלל ב-65% עם ציוני ההצבעה באינטרנט. שקלול זה יקבע את הזוכה במקום הראשון מכל אחד מהמחוזות.

 

שלב ה – יערך במהלך חודש מאי
(המועד המדויק ופורמט האירוע - פרונטלי או מקוון, יקבע בהתאם לתקנות משרד הבריאות, נכון לאותה העת, במידה וניתן יהיה לערוך...)

הכרזת הזוכים – באירוע הארצי! (במידה והמצב יאפשר קיום אירוע)

  • נציגי בתי הספר הזוכים, התלמידים שעבודתם זכתה, מורה מוביל ומנהל מלווים, מנהל מחלקת החינוך וראש הרשות, נציגי משרד החינוך, מרכז השלטון המקומי וחברת החשמל, יוזמנו לאירוע הארצי.
  • הזוכים בתחרות יוכרזו במהלך האירוע ויקבלו תעודות זכייה ופרס צנוע מתנת חברת החשמל.
  • הזכיות יתפרסמו באתר האינטרנט של התוכנית.
  • הודעות על הזכייה ישלחו למנהלי בתי הספר, למנהלי מחוזות משרד החינוך, למנהלי האגפים / מחלקות החינוך ברשויות המתאימות.

 

 

  1. קריטריונים לוועדות השיפוט לבחירת הזוכים
  • א. העבודה המוגשת עונה על פרטי המחוון וכוללת את כל המרכיבים הנדרשים: תוכן, מקוריות, ייחודיות, התאמה למשימה שהוגדרה כרקע (סעיף 6).
  • ב. העבודה מעבירה מסר ברור בנושא ההתנהגות הבטוחה בסביבת חשמל.
  • ג. העבודה משלבת ייחודיות, מקוריות, יצירתיות וחדשנות לצורך העברת המסר.
  • ד. העבודה מראה בקיאות בתכני הנושא.

 

  1. זכויות יוצרים

ידוע למשתתפים, כי זכות היוצרים על היצירה הזוכה תעבור לידי "נתיב האור", חברת החשמל וכן הזכות לערוך בה שינויים. היצירה תהיה קניינה הבלעדי של חברת החשמל לכל דבר ועניין ולבית-הספר לא תהיה זכות קניינית, או כל זכות אחרת ביצירה. מוסכם בזה כי לבית-הספר, או לתלמידיו, או למוריו או לכל אדם שנטל חלק בהפקת היצירה, לא תהיה זכות קניין רוחני מכל סוג שהוא על היצירה והוא מוותר בזה על כל זכות כאמור. חברת החשמל תוכל להשתמש ביצירה לכל מטרה שהיא ללא צורך בתשלום תמורה כלשהי לבית-הספר או לגורם/אדם כלשהו.

  1. נספחים
  • מכתב פנייה למנהלי בתי-הספר.
  • הזמנה לתלמידים להשתתף בתחרות.
  • פורמט העיצוב האחיד (בקובץ וורד ובקובץ פאואר פוינט, לבחירתכם).
  • דוגמאות של רקעים מחברת החשמל.